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Thorsten Merl
Universität Siegen
Institut für Erziehungswissenschaft
Adolf-Reichwein-Str. 2a 57068 Siegen
Research areas
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Authority & authorizations
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Difference, diversity and (social) inequality
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Inclusion/exclusion at school and in the classroom
Activities
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Conference „Sprache und Rhetorik des Bundestagswahlkampfes 2025“
With a view to the Bundestag elections, the interdisciplinary conference is dedicated to linguistic topics in the research of campaign language and at the same time takes into account the social, political and media context.
Topics:
- Starts on
- 10.02.25
- Ends on
- 11.02.25
Event access: Public
Museum für Kommunikation Berlin Leipziger Str. 16 10117 Berlin
13:00 — 13:30
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- Starts on
- 05.07.24
- Ends on
- 06.07.24
Event access: Public
Universität Greifswald & Katapult-Verlag
15:00 — 13:00
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Künstler*innengespräch A/Symmetrie
Kolloquium „A/Symmetrie — Interdisziplinäre Perspektiven“
Terminänderung (usprünglich 13.02.2023) Wie können künstlerische Werke neue Perspektiven auf A/Symmetrie denk- bzw. erlebbar machen? Im Künstler*innengespräch spricht Thorsten Merl mit den Künstler*innen Rona Kobel, Roman Lemberg und Florian Egermann über ihre Werke zu A/Symmetrie.
Topics:
- Starts on
- 27.02.23
- Ends on
- 27.02.23
Event access: Public
online
18:00 — 19:30
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A look at challenges facing the agrifood system
Members of Die Junge Akademie’s Research Group “Sustainability” have published a contribution to the debate on the food transition. Titled “Die Zukunft der Ernährung in Europa: Interdisziplinäre Perspektiven” [The Future of Food in Europe: Interdisciplinary Perspectives], the team of authors examines what it considers to be necessary changes in the agrifood system.
Topics:
Berlin 2023
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Zur A/Symmetrie pädagogischer Autorisierungen in Schule und Unterricht
Kolloquium „A/Symmetrie — Interdisziplinäre Perspektiven“
Zumeist gilt das Verhältnis von Erziehenden und Zu-Erziehenden aufgrund des Generationenverhältnisses als ein asymmetrisches. Diese anthropologisch bedingt verstandene Asymmetrie bildet einen zentralen legitimatorischen Ausgangspunkt zur Autorisierung pädagogischen Handelns in der Schule. Paradoxerweise wird die pädagogische Autorisierung zugleich als eine verstanden, die auf ihre eigene Abschaffung hin ausgerichtet ist. Thorsten Merls Vortrag beleuchtet entlang dieser erziehungswissenschaftlichen Perspektiven das Verhältnis von A/Symmetrie und pädagogischer Autorisierung im Kontext des Schulunterrichts.
Topics:
- Starts on
- 06.02.23
- Ends on
- 06.02.23
Event access: Public
online
18:00 — 19:30
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Metaphern als Erkenntnisinstrument – eine linguistische Perspektive auf Metaphern der A/Symmetrie
Kolloquium „A/Symmetrie — Interdisziplinäre Perspektiven“
In ihrem Vortrag wirft Constanze Spieß aus einer kognitionslinguistischen Perspektive einen Blick auf theoretische Aspekte des Metaphernbegriffs. Es werden verschiedene Erscheinungsformen der A/Symmetrie-Metapher in öffentlichen Diskursen und deren kommunikative Funktionalität thematisiert.
Topics:
- Starts on
- 26.01.23
- Ends on
- 26.01.23
Event access: Public
online
18:00 — 19:30
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A conversation analytical approach to A/Symmetries
Colloquium „A/Symmetry — interdisciplinary Perspectives“
In Conversation Analysis (CA), various a/symmetries are considered as an inherent part of interaction. In asymmetric interaction, the division of communication labour is uneven and the linguistically more competent participants carry the responsibility of taking the conversation forward. This might be a challenge especially for the more competent language users, who often seek advice on how to deal with the asymmetry. In Finland, guidelines for spoken Easy Language have been developed to support more competent speakers and to raise their language awareness.
Topics:
- Starts on
- 11.01.23
- Ends on
- 11.01.23
Event access: Public
online
18:00 — 19:30
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Der symmetrische Fehlschluss. Kausale Asymmetrien in Politik und Politikwissenschaft
Kolloquium „A/Symmetrie — Interdisziplinäre Perspektiven“
Die praktische Politik versteht kausale Beziehungen häufig als inhärent symmetrisch. Der Vortrag von Lukas Haffert hinterfragt diese einfache Symmetrieannahme und argumentiert, dass viele kausale Beziehungen in der sozialen Welt inhärent asymmetrisch sind. Deshalb sollten die Politik, aber auch die Politikwissenschaft in ihrer Theorie und ihrer Empirie, asymmetrischen Wirkungsbeziehungen mehr Aufmerksamkeit schenken.
Topics:
- Starts on
- 13.12.22
- Ends on
- 13.12.22
Event access: Public
online
18:00 — 19:30
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Kolonialität des Wissens und Asymmetrien in der globalen Wissensproduktion
Kolloquium „A/Symmetrie — Interdisziplinäre Perspektiven“
Der Beitrag von Julia Gurol thematisiert die kolonialen Kontinuitäten, die zu Asymmetrien in den globalen Strukturen der Wissensproduktion führen und diskutiert, in welcher Form Theorie in den Internationalen Beziehungen ihren Referenzrahmen über den sogenannten Globalen Norden hinaus expandieren und somit ihre konzeptuellen Ressourcen angesichts zunehmend globaler Herausforderungen erweitern kann.
Topics:
- Starts on
- 08.12.22
- Ends on
- 08.12.22
Event access: Public
online
18:00 — 19:30
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Views on the German Fixed-Term Academic Contracts Act (Wissenschaftszeitvertragsgesetz, WissZeitVG)
Die Junge Akademie proposes measures to improve the plannability of careers in science.
Topics:
Berlin 2022
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Salon Sophie Charlotte 2022: Still, Life is Life
The Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities invites you to the Salon Sophie Charlotte 2022 - "still, LIFE IS LIFE". Hosting a special dinner party, Die Junge Akademie will contribute to the Salon.
Topics:
- Starts on
- 21.05.22
Event access: Public
Berlin
18:00 — 22:00
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Colloquium „Doing Asymmetry“
Bettina M. Bock and Thorsten Merl are organising the colloquium "Doing Asymmetry: Interdisciplinary Perspectives on Verbal Behaviour and Pedagogical Practice".
On four dates, researchers will talk about the concept of asymmetry from linguistic, educational and sociological perspectives. What theoretical foundations and what implicit semantics exist in the disciplines, and in what way are they compatible with each other?
Topics:
- Starts on
- 20.01.22
Event access: Public
online
18:00 — 19:30
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Colloquium „Doing Asymmetry“
Bettina M. Bock and Thorsten Merl are organising the colloquium "Doing Asymmetry: Interdisciplinary Perspectives on Verbal Behaviour and Pedagogical Practice".
On four dates, researchers will talk about the concept of asymmetry from linguistic, educational and sociological perspectives. What theoretical foundations and what implicit semantics exist in the disciplines, and in what way are they compatible with each other?
Topics:
- Starts on
- 13.01.22
Event access: Public
online
18:00 — 19:30
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Colloquium „Doing Asymmetry“
Bettina M. Bock and Thorsten Merl are organising the colloquium "Doing Asymmetry: Interdisciplinary Perspectives on Verbal Behaviour and Pedagogical Practice".
On four dates, researchers will talk about the concept of asymmetry from linguistic, educational and sociological perspectives. What theoretical foundations and what implicit semantics exist in the disciplines, and in what way are they compatible with each other?
Topics:
- Starts on
- 16.12.21
Event access: Public
online
18:00 — 19:30
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