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  • KlimaLectures x KlimaDiskurse: An die Wurzeln. Warum wird nicht entschieden, was nötig wäre?

KlimaLectures x KlimaDiskurse: An die Wurzeln. Warum wird nicht entschieden, was nötig wäre?

Event

Starts on
23.11.21

18:00 — 19:30

online

Event access: Public

To the roots. Why is there no decision on what is needed?

Extreme weather events are becoming more frequent all over the world. In Germany, too, heat records, violent storms and floods are increasingly common. The climate crisis is moving closer and closer to our everyday lives and is now threatening to impact us. Given these alarming facts, swift action would be necessary. However, governments and corporations are moving too slowly to implement the measures required to drastically reduce CO2 emissions, for example.

"We need a new radicalism in political action" - this is one of the central messages of Bernd Ulrich, deputy editor-in-chief of the weekly newspaper DIE ZEIT and co-author of "Noch haben wir die Wahl" (together with Luisa Neubauer, Fridays for Future). But why are decisions not being made on what would be necessary to solve the major global challenges of our time, such as the climate crisis or the extinction of species? And how can we achieve the necessary transformation of all areas of our lives and economies?

Representatives of Die Junge Akademie and the Bavarian Network for Climate Research (bayklif) will discuss these and other theses with Bernd Ulrich at a joint event. After an impulse interview, Dr. Christian Hof, an alumnus of Die Junge Akademie and bayklif junior research group leader, Prof. Dr. Annette Menzel, professor at the TU Munich and scientific spokesperson of the bayklif network, and Prof. Dr. Linus Mattauch, research group leader at the Potsdam Institute for Climate Impact Research and member of the Junge Akademie, will discuss Bernd Ulrich's points of view with him.

The event will take place in German via zoom.

About bayklif:
The Bavarian Climate Research Network bayklif intends to strengthen research on the ecological and social consequences of climate change based in the Free State of Bavaria, Germany. To make its work tangible, the network enters into dialogue with interested people and is now launching the lecture series "KlimaDiskurse".

The idea for the format came from Die Junge Akademie with its "KlimaLectures" lecture series, which has been running since 2019. Together with Die Junge Akademie, the world's first academy for young scientists, bayklif is celebrating its launch "KlimaDiskurse".

participating Members

participating Alumnae / Alumni

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      On January 31, 2023, the second transfer event of the University Alliance (UA) 11+ will take place in Berlin in cooperation with the Stifterverband. The event is sponsored by the Heinz Nixdorf Foundation. In the panel discussion "Future strategies of innovation and trade policy and their influence on the research and funding landscape" Michael Saliba will represent the RG Transfer of Innovation in Academia (TROIA).

      Topics:

      Starts on
      31.01.23

      Event access: Public

      Europasaal der Vertretung des Landes Nordrhein-Westfalen beim Bund
      Hiroshimastraße 12–16
      10785 Berlin
      Link

      13:15 — 18:15

    • Asymmetrie und Reziprozität in der Moralphilosophie

      Kolloquium „A/Symmetrie — Interdisziplinäre Perspektiven“

      Emmanuel Levinas ist in der Philosophie bekannt dafür, dass er die Moral ausgehend von der Begegnung mit dem anderen Menschen als asymmetrisches Verhältnis beschreibt. In ihrem Vortrag wird Eva Buddeberg zeigen, warum Levinas die Grunderfahrung der Moral überhaupt als asymmetrisch kennzeichnet, bevor sie dann erläutern wird, warum die hier festgestellte Asymmetrie nicht der Forderung nach Gleichheit bzw. Reziprozität entgegensteht, sondern auf einer anderen Ebene zu verorten ist.

      Topics:

      Starts on
      30.01.23
      Ends on
      30.01.23

      Event access: Public

      online

      18:00 — 19:30

    • Zur A/Symmetrie pädagogischer Autorisierungen in Schule und Unterricht

      Kolloquium „A/Symmetrie — Interdisziplinäre Perspektiven“

      Zumeist gilt das Verhältnis von Erziehenden und Zu-Erziehenden aufgrund des Generationenverhältnisses als ein asymmetrisches. Diese anthropologisch bedingt verstandene Asymmetrie bildet einen zentralen legitimatorischen Ausgangspunkt zur Autorisierung pädagogischen Handelns in der Schule. Paradoxerweise wird die pädagogische Autorisierung zugleich als eine verstanden, die auf ihre eigene Abschaffung hin ausgerichtet ist. Thorsten Merls Vortrag beleuchtet entlang dieser erziehungswissenschaftlichen Perspektiven das Verhältnis von A/Symmetrie und pädagogischer Autorisierung im Kontext des Schulunterrichts.

      Topics:

      Starts on
      06.02.23
      Ends on
      06.02.23

      Event access: Public

      online

      18:00 — 19:30