Kai Siedenburg

Hörakustik und Musikpsychologie
Jahrgang 2022

Carl von Ossietzky Universität Oldenburg

Dept. für medizinische Physik und Akustik

Küpkersweg 74
26129 Oldenburg

Porträt von Kai Siedenburg. Er hat kurze, dunkelblonde Haare und einen Bart. Er trägt eine Brille und ein blaues Hemd.
Foto: Peter Himsel

Forschungsgebiete

  • Musikwahrnehmung und Kognition

  • Auditive Szenenanalyse

  • Schwerhörigkeit

  • Musiksignalverarbeitung

Vita

  • seit 02/2020
    Forschungsgruppenleiter des Music Perception and Processing Lab und Freigeist Fellow an der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg

  • 01/2016–01/2020
    Postdoktorand in der Arbeitsgruppe Signalverarbeitung (Prof. Simon Doclo) an der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg

  • 09/2012–05/2016
    PhD in Musiktechnologie an der McGill University, Montreal, Canada
    Spezialisierung: Musikwahrnehmung und Kognition

  • 09/2012–09/2015
    Forschungsassistent im Music Perception and Cognition Lab (Prof. Stephen McAdams) an der McGill University, Montreal, Canada

  • 02/2012–07/2012
    Wissenschaftlicher Mitarbeiter in der Intelligent Music Processing Group (Prof. Gerhard Widmer) am Österreichischen Forschungsinstitut für Artificial Intelligence, Wien, Österreich

  • 10/2009–04/2011
    Wissenschaftlicher Mitarbeiter in der Arbeitsgruppe Audiokommunikation (Prof. Stefan Weinzierl) an der TU Berlin

  • 06/2009–08/2009
    Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Center for New Music and Audio Technologies (Prof. David Wessel), University of California at Berkeley, USA

  • 09/2008–08/2009
    Fulbright-Gaststudent in Musik und Mathematik an der University of California at Berkeley, USA

  • 10/2005–01/2012
    MSc (Diplom) in Mathematik (Hauptfach) und Musikwissenschaft (Nebenfach) an der Humboldt Universität Berlin

  • 09/2004–09/2005
    Jazz-Klavier-Studium, Berlin

Publikationen

  • K. Siedenburg (2022)

    Beyond (the cave of) loudness/pitch-equalization: A commentary on Reymore (2021).

    Empirical Musicology Review, in press

  • M. Bürgel, L. Picinali, K. Siedenburg (2021)

    Listening in the mix: Vocals robustly attract auditory attention in popular music.

    Frontiers in Psychology, doi: 10.3389/fpsyg.2021.769663

  • K. Siedenburg, F. M. Barg, H. Schepker (2021)

    Adaptative auditory brightness perception.

    Scientific Reports, 11(21456), https://doi.org/10.1038/s41598-021-00707-7

  • K. Siedenburg, S. Jacobsen, C. Reuter (2021)

    Spectral envelope position and shape in sustained instrument sounds.

    The Journal of the Acoustical Society of America, 149(6), 3715–3727, https://doi.org/10.1121/10.0005088

  • M. Touizrar, A.L. Knoll, K. Siedenburg (2021)

    Repetition and aesthetic judgment in post-tonal music for ensemble and large orchestra.

    Frontiers in Psychology, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.673706

  • K. Siedenburg, K. Goldmann, S. van de Par (2021)

    Tracking musical voices in Bach’s The Art of the Fugue: Timbral heterogeneity differentially affects younger normal-hearing listeners and older hearing-aid users.

    Frontiers in Psychology, 12(608684), https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.608684

  • C. Saitis & K. Siedenburg (2020).

    Brightness perception for musical instrument sounds: relation to timbre dissimilarity and source-cause categories.

    The Journal of the Acoustical Society of America, 148(4), 2256-2266, https://doi.org/10.1121/10.0002275

  • K. Siedenburg (2020)

    Die Farbe macht die Musik: Akustische und perzeptuelle Grundlagen der Klangfarbenwahrnehmung.

    Akustik Journal. 3/20, 27–39

  • K. Siedenburg, S. Röttges, K. C. Wagener, V. Hohmann (2020).

    Can you hear out the melody? Testing musical scene perception in young normal-hearing and older hearing-impaired listeners.

    Trends in Hearing, 24, 1–15, https://doi.org/10.1177/2331216520945826

  • K. Siedenburg, C. Saitis, S. McAdams, A. Popper, R. Fay (2019)

    Timbre: Acoustics, Perception, and Cognition

    Springer Handbook of Auditory Research Series, New York, NY: Springer, https://doi.org/10.1007/978-3-030-14832-4

  • K. Siedenburg, M.R. Schädler, D. Hülsmeier (2019)

    Modeling the onset advantage in musical instrument identification.

    The Journal of the Acoustical Society of America, 146(6), EL523–EL529, https://doi.org/10.1121/1.5141369

  • B. Cauchi, K. Siedenburg, J. F. Santos, T. H. Falk, S. Doclo, S. Goetze (2019)

    Non-intrusive speech quality prediction using modulation energies and LSTM-network.

    IEEE Transactions on Audio, Speech, and Language Processing, 27(7), 1151–1163, https://doi.org/10.1109/TASLP.2019.2912123

  • K. Siedenburg (2019).

    Specifying the relevance of onset transients in musical instrument identification.

    The Journal of the Acoustical Society of America, 145(2), 1078–1087, https://doi.org/10.1121/1.5091778

  • K. Siedenburg (2018)

    Timbral Shepard-illusion reveals perceptual ambiguity and context sensitivity of brightness perception.

    The Journal of the Acoustical Society of America, 143(2), EL-00691, https://doi.org/10.1121/1.5022983

  • K. Siedenburg & S. McAdams (2018)

    Short-term recognition of timbre sequences: Musical training, pitch variability, and timbral similarity.

    Music Perception, 36(6), 24–39, https://doi.org/10.1525/mp.2018.36.1.24