Zu Gast im BMBF

Event

Starts on
27.06.22

11:00 — 16:00

Livestream

Event access: Public

Under the title "Good Working Conditions in Science - Towards a Reform of the Academic Fixed-Term Contract Act", the Federal Ministry of Education and Research is organising a discussion panel on 27 June 2022 to take a closer look at the results of the evaluation of the Academic Fixed-Term Contract Act and to discuss its further development with various science stakeholders. Doris Segets will represent Die Junge Akademie on the panel "Is there a need to reform the WissZeitVG?"

Diverse demands, interests and needs are in tension: How can more reliable perspectives and more predictability of careers be created, especially in the postdoc phase? What about alternative career paths beyond the professorship? How can the next generation be guaranteed opportunities for academic qualification? How can the best minds from Germany and abroad be attracted to science and retained? How can the efficiency of the science system and the ability of universities and research institutions to act be maintained and strengthened? What contribution can the Wissenschaftszeitvertragsgesetz (Academic Fixed-Term Contract Act) make as a law on fixed-term contracts in science?

The event will be livestreamed on this website (in German). Registration for this is not required.

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more events

    • Asymmetrie und Reziprozität in der Moralphilosophie

      Kolloquium „A/Symmetrie — Interdisziplinäre Perspektiven“

      Emmanuel Levinas ist in der Philosophie bekannt dafür, dass er die Moral ausgehend von der Begegnung mit dem anderen Menschen als asymmetrisches Verhältnis beschreibt. In ihrem Vortrag wird Eva Buddeberg zeigen, warum Levinas die Grunderfahrung der Moral überhaupt als asymmetrisch kennzeichnet, bevor sie dann erläutern wird, warum die hier festgestellte Asymmetrie nicht der Forderung nach Gleichheit bzw. Reziprozität entgegensteht, sondern auf einer anderen Ebene zu verorten ist.

      Topics:

      Starts on
      30.01.23
      Ends on
      30.01.23

      Event access: Public

      online

      18:00 — 19:30

    • Zur A/Symmetrie pädagogischer Autorisierungen in Schule und Unterricht

      Kolloquium „A/Symmetrie — Interdisziplinäre Perspektiven“

      Zumeist gilt das Verhältnis von Erziehenden und Zu-Erziehenden aufgrund des Generationenverhältnisses als ein asymmetrisches. Diese anthropologisch bedingt verstandene Asymmetrie bildet einen zentralen legitimatorischen Ausgangspunkt zur Autorisierung pädagogischen Handelns in der Schule. Paradoxerweise wird die pädagogische Autorisierung zugleich als eine verstanden, die auf ihre eigene Abschaffung hin ausgerichtet ist. Thorsten Merls Vortrag beleuchtet entlang dieser erziehungswissenschaftlichen Perspektiven das Verhältnis von A/Symmetrie und pädagogischer Autorisierung im Kontext des Schulunterrichts.

      Topics:

      Starts on
      06.02.23
      Ends on
      06.02.23

      Event access: Public

      online

      18:00 — 19:30

    • Künstler*innengespräch A/Symmetrie

      Kolloquium „A/Symmetrie — Interdisziplinäre Perspektiven“

      Wie können künstlerische Werke neue Perspektiven auf A/Symmetrie denk- bzw. erlebbar machen? Im Künstler*innengespräch spricht Nausikaä El-Mecky mit den beiden Künstler*innen Rona Kobel und Florian Egermann über ihre Werke zu A/Symmetrie.

      Topics:

      Starts on
      13.02.23
      Ends on
      13.02.23

      Event access: Public

      online

      18:00 — 19:30