• Events
  • Symposium and Workshop "Ars Memoriae"

Symposium and Workshop "Ars Memoriae"

Event

Starts on
07.12.18
Ends on
08.12.18

Bibliothek der Berlin-Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften, Raum 07W04, Unter den Linden 8, 10117 Berlin

Event access: Public

On the 7th of December, the neuroscientist Martin Dresler organizes within the RG Visualisation a symposium entitled "Ars Memoriae". Memory techniques are explored from different angles - including history, psychology and neuroscience.Subsequently, an internal workshop on mnemonics for members of Die Junge Akademie will take place on the 8th of December. **Program**A history of mnemonics from ancient Greece to Victorian England
Seth Long, University of Nebraska
Contemporary mnemonics: memory training and memory sports Boris Konrad, Donders Institute, Nijmegen
What memory training has to do with the neuroscience of memory
Robert Ajemian, Massachusetts Institute of Technology

Cognitive neuroscience of mnemonics
Isabella Wagner, University of Vienna Mastering language complexity through memory palaces
Aaron Ralby, Linguisticator, Cambridge
A design oriented approach to virtual memory palaces
Jan-Paul Huttner, Technical University Braunschweig

Art of memory
Seet van Hout, Artist, Nijmegen

Mental maps for memories and space
Christian Doeller, Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences, Leipzig Please find more information here.

more events

    • Zur A/Symmetrie pädagogischer Autorisierungen in Schule und Unterricht

      Kolloquium „A/Symmetrie — Interdisziplinäre Perspektiven“

      Zumeist gilt das Verhältnis von Erziehenden und Zu-Erziehenden aufgrund des Generationenverhältnisses als ein asymmetrisches. Diese anthropologisch bedingt verstandene Asymmetrie bildet einen zentralen legitimatorischen Ausgangspunkt zur Autorisierung pädagogischen Handelns in der Schule. Paradoxerweise wird die pädagogische Autorisierung zugleich als eine verstanden, die auf ihre eigene Abschaffung hin ausgerichtet ist. Thorsten Merls Vortrag beleuchtet entlang dieser erziehungswissenschaftlichen Perspektiven das Verhältnis von A/Symmetrie und pädagogischer Autorisierung im Kontext des Schulunterrichts.

      Topics:

      Starts on
      06.02.23
      Ends on
      06.02.23

      Event access: Public

      online

      18:00 — 19:30

    • Networking Meeting at the Young Academy | Mainz

      Members from five German academies and colleges meet to network across academies and discuss tomorrow's science system.

      Topics:

      Starts on
      16.03.23
      Ends on
      17.03.23

      Event access: Internal

      Mainz

    • Spring Academy Roggenburg

      Every year, the German Academic Scholarship Foundation offers a one-week Spring Academy at the monastery of Roggenburg for interested scholarship holders. At the next Spring Academy, some members of Die Junge Akademie will be leading working groups.

      Topics:

      Starts on
      26.03.23
      Ends on
      01.04.23

      Event access: Internal

      Kloster Roggenburg