• Events
  • Lecture and discussion with Peter Burke

Lecture and discussion with Peter Burke

Event

Starts on
12.10.18

19:00 — 21:00

ICI Berlin Institute for Cultural Inquiry

Event access: Public

The Polymath in an Age of Specialization: An endangered species?
In a cultural history of polymaths from the Renaissance to the present (from Leonardo da Vinci to Umberto Eco), Peter Burke examines the figure of the polymath and its survival in an age of specialization. At first glance, it may seem counterintuitive to assume that the polymath has managed to overcome the disciplinary borders which have been drawn since the mid-nineteenth century and which structurally manifest themselves in the division of universities into faculties, departments and institutes. Yet, as Peter Burke will show, the species of the polymath has continued to exist; and it still does today – despite an undeniable decline.

The talk is followed by a discussion with members of Die Junge Akademie, amongst them Fabian Krämer and Christoph Lundgreen, who critically examine the role of disciplinary borders in their work within their research group “Two Cultures of Sciences“.

Peter Burke is Professor Emeritus for Cultural History at the University of Cambridge and Fellow of Emmanuel College. He is considered one of the most renowned cultural historians worldwide. He has published extensively, most notably on the Italian and European Renaissance as well as on The Fabrication of Louis XIV. More recently, he has focused his research interests on media history and the sociology of knowledge. Fabian Krämer is a historian of science and humanities at Ludwig-Maximilians-Universität München. He joined Die Junge Akademie in 2015 and initiated the research group “Two Cultures of Sciences“. Christoph Lundgreen is assistant professor at the Institute of History at Technische Universität Dresden. He is currently speaker of Die Junge Akademie and has been a member since 2016. The event is open to the public, free of charge. The audience is presumed to consent to a possible recording on the part of the ICI Berlin. If you would like to attend the event yet might require assistance, please contact Event Management.

Organized by Die Junge Akademie in collaboration with ICI Berlin and Wagenbach Verlag.

more events

    • Symposium „Politik und Wissenstransfer“

      On January 31, 2023, the second transfer event of the University Alliance (UA) 11+ will take place in Berlin in cooperation with the Stifterverband. The event is sponsored by the Heinz Nixdorf Foundation. In the panel discussion "Future strategies of innovation and trade policy and their influence on the research and funding landscape" Michael Saliba will represent the RG Transfer of Innovation in Academia (TROIA).

      Topics:

      Starts on
      31.01.23

      Event access: Public

      Europasaal der Vertretung des Landes Nordrhein-Westfalen beim Bund
      Hiroshimastraße 12–16
      10785 Berlin
      Link

      13:15 — 18:15

    • Asymmetrie und Reziprozität in der Moralphilosophie

      Kolloquium „A/Symmetrie — Interdisziplinäre Perspektiven“

      Emmanuel Levinas ist in der Philosophie bekannt dafür, dass er die Moral ausgehend von der Begegnung mit dem anderen Menschen als asymmetrisches Verhältnis beschreibt. In ihrem Vortrag wird Eva Buddeberg zeigen, warum Levinas die Grunderfahrung der Moral überhaupt als asymmetrisch kennzeichnet, bevor sie dann erläutern wird, warum die hier festgestellte Asymmetrie nicht der Forderung nach Gleichheit bzw. Reziprozität entgegensteht, sondern auf einer anderen Ebene zu verorten ist.

      Topics:

      Starts on
      30.01.23
      Ends on
      30.01.23

      Event access: Public

      online

      18:00 — 19:30

    • Zur A/Symmetrie pädagogischer Autorisierungen in Schule und Unterricht

      Kolloquium „A/Symmetrie — Interdisziplinäre Perspektiven“

      Zumeist gilt das Verhältnis von Erziehenden und Zu-Erziehenden aufgrund des Generationenverhältnisses als ein asymmetrisches. Diese anthropologisch bedingt verstandene Asymmetrie bildet einen zentralen legitimatorischen Ausgangspunkt zur Autorisierung pädagogischen Handelns in der Schule. Paradoxerweise wird die pädagogische Autorisierung zugleich als eine verstanden, die auf ihre eigene Abschaffung hin ausgerichtet ist. Thorsten Merls Vortrag beleuchtet entlang dieser erziehungswissenschaftlichen Perspektiven das Verhältnis von A/Symmetrie und pädagogischer Autorisierung im Kontext des Schulunterrichts.

      Topics:

      Starts on
      06.02.23
      Ends on
      06.02.23

      Event access: Public

      online

      18:00 — 19:30